tisdag 16 maj 2023

Med en damm i trädgården


Jag måste berätta om min damm! En liten "grop" i trädgården, klädd med gummiduk och med ett litet vattenfall bestående av några ölandsstenar och ett betongrör. Vattnet cirkulerar året om och fylls på ibland från en vattentunna vid husknuten och när det behövs, från vår gamla brunn i trädgården. Det händer alltid något runt en damm. På bilden ovan är det en okänd (och hemlös?) gammal katt, som dricker sig otörstig.


Snoken besöker den ibland och har till och med ömsat skinn där. Men när den försöker sig på att ta min store prins Padda, måste jag gripa in. Två gånger under veckan har jag avbrutit den tänkta måltiden med hjälp av en sopborste. Någon måtta får det vara på gästfriheten.


Fina fågelbesök av alla sorter har jag förstås hela tiden.


På bilderna här ser ni ett urval av dem. Så härligt också när svalorna swishar förbi och dyker ner efter en munfull vatten.


Från början var det förstås meningen att det skulle bli en prydnad för trädgården, men under årens lopp har den mer och mer förvandlats till något vildvuxet och oansat, där alla levande varelser trivs.


En av de större besökarna!


Sländor, bålgetingar och fjärilar uppskattar också min lilla vattensamling.


Och så fiskarna förstås! En och annan har hamnat i magen på gråhäger och snok under årens lopp, men det lilla bestånd vi har, härstammar från de fem guldfiskar vi köpte för femton år sedan. De lever i dammen året om och klarar sig bra.


Tillgången till vatten är uppskattad året om. Man blir törstig av att äta frö och talg under vintern och ett bad sitter inte i vägen, även om temperaturen är under nollstrecket.


Ibland blir det lite extra spännande, som de gånger en forsärla landar en stund!


Jag är så glad över min lilla damm på norra Öland!





















 

1 kommentar: