söndag 16 juni 2013

Vad skådar mitt norra öga?







Vi tog en liten kvällstur utrustade med kamera och kikare. Det gör vi ofta i förhoppning att något riktigt skojigt ska dyka upp. Oftast blir det en helt vanlig kväll och det såg det ut att bli i går också. Husbilsgubbe som rastar sina enorma hundar längst ut på kalkstenshällarna utan hänsyn till skrikande tärnor och troliga ungar gömda någonstans. Sådan obetänksamhet ser vi ofta i olika former, sorgligt nog. En bit längre bort stod en rödbena på en sten och tog då och då en flygtur ivrigt varnande. Roligt att se en vadarart som inte ser ut att minska. Men så...vad var det där?? Högst upp på en stock satt en gulsparv och sjöng för full hals. Men hur ser han ut? Helt knallgul på precis hela huvudet! Oj, det är en sådan som de kallar för kycklingsparv nere i Ottenby, om jag inte missminner mig. Jag har sett en tidigare, väldigt hastigt, vid min fågelmatning för några år sedan. Så hände det ändå något roligt på vår kvällstur!

2 kommentarer:

  1. När vi nationaldagsfirade hemma i Gärdslösa åkte vi en dag till Sandbyborg. Där såg vi den allra näpnaste lilla fågelunge vi någonsin sett (slog tom stranpiebäbis...), det var just en rödbeneunge! Långa illröda ben, stora spretiga fötter..och en litet lurvigt "nystan" till kropp!! Tyvärr har jag bara en canon ixus digitalkamera, så det blir inte proffsiga närbilder...bara i min datamapp! Visst det finns massor av rödbenor!!

    SvaraRadera
  2. Pappa hade kanske haft ihopet med en snösparv?
    Roligt att hitta såna här komstigheter!
    Jättefina bilder!

    SvaraRadera