måndag 24 juni 2013

Familjebestyr








Midsommardagen är dagen för avkoppling. Jag satte mig i trädgårdssoffan för att läsa, men blev ständigt avbruten. En tung roman av Oates kräver koncentration, men alla pågående familjeangelägenheter runt omkring mig, gjorde att jag till slut slog igen boken och tog del av fåglarnas bestyr istället. Gråsparvarna höll familjeråd och matade ungar. Hackspetten har sina telningar i träden runt omkring och håller kontakten med dem samtidigt som han försöker äta. En stenknäck behöver vatten efter att ha vräkt i sig jordnötter och passar samtidigt på att ta sig ett bad. Grönfinken har vänt på världen och sitter upp och ner och äter och över huvudet på mig störtar tornseglarna förbi om och om igen. En av talgoxeungarnas första vingliga flygtur slutade i växthuset, men han hittade ut igen efter lite betänketid. Bortifrån ekhagen ropar göken fortfarande och trädlärkan på telefontråden sjunger på. Jag lägger ifrån mig boken för att följa naturens skådespel. Läsa kan jag göra i vinter.

1 kommentar: