tisdag 17 januari 2012

Senaste nytt: Vitvingad trut





Man hade observerat en vitvingad trut i trakterna av Byrum dagen innan. Vad jag kunde läsa ut av rapporterna försvann den någon gång mitt på dagen och syntes inte till mera. Spännande men den missade jag. Man kan inte alltid komma loss från inbokade möten. Nu var det en ny dag och eftersom Byrum hör till de ställen jag brukar åka till, ställde jag turen dit. Jag hade inga förhoppningar om truten men ville se om möjligen någon strömstare hade anlänt till Hornsjöns utlopp. Det var en lugn och lite disig förmiddag, några knipor låg i en flock och flera par knölsvanar bevakade min vandring utmed stranden. Plötsligt och oväntat kommer en lysande vit trut flygande och gör en lov in mot mig vid strandkanten. Vitvingad trut! Kameran kvar i bilen som står femtio meter bort. Jäklar! VARFÖR tog jag inte med mig den som jag brukar. Fort tillbaks till bilen efter kameran och det hann bli  några bilder innan den försvann söderut.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Härliga bilder på denna lite udda gäst. Det verkar som det just nu finns vitvingade trutar både här och där Sverige. Men inte framför min lins såklart ;)
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin!
    Kolla in den här sidan:
    http://fixa-din.blogspot.com/2012/01/problem-med-blogspot-bloggar.html

    SvaraRadera
  3. Grattis till fyndet ! Slutet gott allting gott, hoppas den kommer hitåt fastän jag bor norrut.

    /Hannu

    SvaraRadera