måndag 30 januari 2012

8,9,10...sitt stilla, 11, 12




Så var det färdigräknat för den här gången då! I projekt Vinterfåglar inpå knuten, alltså! Skönt att deklarationerna har blivit framflyttade till maj så man inte blir alldeles uträknad. I år var det en del variationer mot det vanliga i min trädgård, kan jag konstatera. Pilfinksmaffian, som har belägrat trädgården under hela hösten, blev nummer ett på min lista, tätt följd av de små trevliga grönsiskorna. De finns överallt och är kanske egentligen fler än pilfinkarna, men sprider ut sig så de blir omöjliga att räkna. Det finns fler bofinkar än bergfinkar, så brukar det inte vara. Grönfinkarna var oroväckande få men å andra sidan har jag sett mängder av dem utmed Kalmarsundskusten hela hösten, så det är väl någon annanstans. Nåja, 18 olika arter fick jag ihop och det är väl inte så illa. När jag rapporterat in årets resultat, tog jag en sväng fram till sovrumsfönstret. Jaha, fem stenknäckar mot mina rapporterade tre och där kom fasantuppen promenerande. Honom har jag inte sett på hela helgen!

2 kommentarer:

  1. Det är roligt med fågelräkningen. Så olika det verkar vara på olika platser. Jag har knappt sett en pilfink på hela vintern, hade bara en bofink i helgen men fler bergfinkar än det gick att räkna. Och grönsiskorna finns tydligen hos dig.

    SvaraRadera
  2. hej!
    Ja detta måste man vara med på. Jag har ungefär samma resultat som dig Kerstin. Nästan inga grönfinkar men massor av grönsiskor.
    Må väl!
    /ingemar

    SvaraRadera