fredag 1 juli 2011

Sädesärla

En fågel som nästan alla känner igen är sädesärlan och visst är vi många som börjar spana efter henne i början av april varje år. Hon är verkligen ett vårtecken.

I år har ”min” sädesärlehona tre ungar och när de lämnade boet för några veckor sedan parkerade hon dem vid min trädgårdsdamm. De håller till runt kanterna och vilar ibland på  träbron där det är svårt att upptäcka dem på lite håll. Färgtonerna smälter ihop med varandra.



Jag tror att sädesärlan har utsett mig till någon sorts dagmamma. Jag kan vistas ganska nära dem utan att de blir rädda och jag är bra på att hålla både katter, kråkor och andra faror på avstånd. Första dagarna utanför boet var lite nervösa innan de kom på att det inte gick att stå på näckrosbladen. Jag var beredd på att kliva i flera gånger för att rädda dem från drunkningsdöden, men när vattnet nådde till magen lyckades de flaxa iväg till torra land.



Fiskarna i dammen, trollsländorna som flyger förbi, allt är spännande för en liten fågelunge. En dag visade mamman hur de kunde bada i vattenfallet. Det tog en stund innan den första vågade sig i, men nu badas det för fullt under varma dagar. Nu vågar de till och med bada tillsammans med andra fåglar, som lövsångaren på en av bilderna



Jag gissar att min dagmammaroll snart är slut. De börjar mer och mer ge sig ut på flygturer och lyckas också fånga en och annan insekt själva. Men roligt har det varit med de små ärleungarna.

2 kommentarer:

  1. Underbart att titta på bilderna och läsa!!! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken härlig bildserie! Så otroligt härligt att kunna följa dessa små liven så nära in på. Det måste vara helt fantastiskt, jag är grön av avund både på fåglarna och din oerhört vackra damm. Så fint att kunna fotografera alla de badande småfåglarna.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera