torsdag 1 maj 2014

Sommargästerna kommer


De är så roligt när de "vanliga" fåglarna utanför fönstret börjar blandas upp med sommargästerna. Häromdagen var det dags för svarthättan att göra entré.


Den  lille tuffe sångaren kan ibland anlända ganska tidigt på året, men den här var först i min trädgård i år.


Den sjunger riktigt vackert också! Starka klara toner som hörs ordentligt genom bruset av bofink och lövsångare.


Men titta...här tar en lövsångare ett Valborgsmässobad.


Vår vanligaste fågel men ganska osynlig för det mesta. Man får leta ordentligt i lövverket för att få syn på den. Just nu är det ordentligt torrt i stora delar av landet och SMHI pratar om att det eventuella regn som kan komma sugs upp av den torra luften och aldrig når ner till marken. Då är min damm med tillhörande litet vattenfall ett populärt ställe för alla sorters fåglar.



3 kommentarer:

  1. Underbart med våren och alla flyttfåglarna. Jag har just precis kommit in efter flera timmar i naturen. Då hörde jag bl a lövsångaren, någon piplärka osv
    Nu skall vi njuta efter en lång mörk vinter ;)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. Hejsan..mitt första besök i din blogg..delar ditt intresse..fåglar e livet..

    SvaraRadera
  3. Kul med svarthätta och lövsångare. Om några veckor ser vi inte de små liven då bladen skyler för mycket!
    Kram Karin
    http://pixelmojan.se

    SvaraRadera