tisdag 15 november 2022

Plötsligt händer det


Sista dagarna i april 2019. Jag hade hört att det rastade en dvärgsparv på Fyrön längst uppe i norr, men hade annat för mig några dagar. När jag äntligen kom loss hade ingen sett den sedan dagen innan. Typiskt! Jag traskar runt i de där markerna flera gånger i veckan, men när det verkligen hettar till, har det ofta hänt att jag är "fastlåst" någon annanstans. Hur som helst, jag tog en sakta promenad ut på Fyrön ändå. Alltid finns det något roligt att se i den vackra miljön.


Plötsligt rör sig en liten fågel några meter framför mig i en buske på låg höjd. Ganska orädd och studerar mig lika noga som jag tittar på den. Dvärgsparven!


En lång stund umgicks vi där alldeles för oss själva, innan han tröttnade på mitt sällskap och försvann längre in i buskaget. En så mysig bekantskap!







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar