söndag 1 juli 2018

Junifåglar

 
Juni i år blev en underlig månad! Värmen kombinerad med torkan frestade på alla inklusive fåglarna. Runt min damm var det förstås trafik hela tiden. Lövsångarna var stamgäster.
 
 
Näktergalarnas sång började avta i mitten av månaden. Nu är det matleveranser som gäller.
 
 
En elegant tornfalk passerar ovanför mitt huvud.
 
 
Men titta! Jag har hur mycket bilder som helst på flygande glador, men det är inte lika vanligt att se dem sittande någonstans.
 
 
Hämplingarna är ett färgglatt och trevligt inslag bland fåglarna.
 
 
Nu får jag se var jag sätter fötterna! Trädgården är full av nyutflugna pilfinks- och gråsparvsungar.
 
 
Trädgårdssångaren är badsugen, men kan inte låta bli att sjunga lite före badet.
 
 
Här är några som badar flera gånger varje dag. Blåmesarna!
 
 
Utmed stranden rastade en tobisgrissla. Dem ser man oftast sträckande långt ute över vattnet.
 
 
Trädpiplärkan på sin utsiktsgren.
 
 
Det går inte att missa att skatungarna har lämnat boet. Det är bus och bråk dagarna i ände.
 
 
Storfamiljen ejder föser ihop ungarna och hjälps åt att passa dem.
 
 
Men vad i all världen?! En tranunge mitt på vägen. Jag motade försiktigt ut den på vägrenen och den försvann i det höga gräset. Hoppas att den hittades av föräldrarna.
 
 
Sista dagen i juni och ännu en alka alldeles nära stranden. En sillgrissla den här gången. Nu ser vi fram mot vadarnas flyttning söderut. Om några veckor är den igång.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar