lördag 16 april 2016

Man blir glad av steglits

 
Steglitsen är en av våra färggrannaste fåglar, inte jättevanlig, man räknar med att det finns mellan 15- och 20 000 par i södra halvan av Sverige. Den är en effektiv ogräsrensare och tistel- och kardborrefrön hör till favoritfödan.
 
 
Så här under vårvintern och våren kommer de gärna fram till fågelborden.
 
 
Jag har ett par vid min fågelmatning och jag hoppas att de bestämmer sig för att häcka här. Nu bjuder jag dem på blandade fågelfrön men så småningom finns det gott om ogräsfrö i min trädgård, det kan jag garantera.
 
 
Bra ursäkt förresten! Jag rensar inte så noga eftersom steglitserna behöver mat, kan jag säga till mina mer noggranna trädgårdsvänner.
 
 
Glädjande är det att steglitsen ser ut att öka i antal till skillnad mot många andra av det öppna landskapets fåglar.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar