tisdag 15 mars 2016

Full fart bland buskarna

 
Våren har kommit en god bit på väg och bland fåglarna ser jag allt tydligare hur de delar upp sig i par inför häckningssäsongen. I går hade jag ett helt gäng med steglitsar runt mig på min promenad.
 
 
Överallt i det torra fjolårsgräset flyger det upp irriterade och högljutt kacklande gäss som tycker att jag kommer alldeles för nära.
 
 
Det är väldigt gott om stenknäckar just nu och jag har stora flockar av dem varje dag i trädgården.
 
 
Ringduvornas "vårsång" hörs överallt. Mysigt på lite håll men kanske mest irriterande om de sitter alldeles utanför huset och tjoar.
 
 
Den röda gladan har kommit och seglar omkring högt uppe i skyn. En av de vackraste rovfåglarna med sina långa vingar och kluvna stjärt!
 
 

1 kommentar:

  1. Att ha en gäng stenknäckar i trädgården måste vara härligt! Ser jag en om året är jag glad! Men glador har vi många, här nere på Skåneslätten.
    Kramar Karin
    http://pixelmojan.se

    SvaraRadera