fredag 22 augusti 2014

Trollskogen


Trollskogen med naturum på Ölands nordöstra kant är ett av mina favoritställen, där allt kan hända mellan de murgröneklädda stammarna. Har man tur kan man till och med ta tåget dit de sista kilometrarna genom den mystiska skogen med krokiga tallar och lavbeklädda sanddyner.


Här smyger rödhakarna omkring bland riset och mestågen fladdrar tjattrande förbi högt uppe bland trädens kronor. Här har jag vandrat hack i häl efter en trippande turturduva på en av stigarna och nästan letat ihjäl mig efter en sparvuggla, sedan jag tyckt mig höra några sparvugglevisslingar. Det var det nog också eftersom en annan skådare hörde samma sak nu i somras. Förra året var det flera som såg en järpe, utom jag förstås, trots åtskilliga timmars spanande. 


Trädkryparna kilar som små skogsmöss upp och ner för stammarna och ibland tappar man bort dem när de vänder ryggen till och smälter in bland barkbitarna.


Ovanför huvudet seglar ofta havsörnar och diverse sjöfåglar passerar när de byter från den östra havssidan till Grankullavikens lugnare vatten. Hackspett och spillkråka hackar i de gamla träden och korsnäbbarna tjattrar när de dra förbi. Och som sagt, här kan vad som helst hända!





1 kommentar: