onsdag 30 juli 2014

Rödstjärtsommar


Nu är alla rödstjärtungarna ute på egen hand i min trädgård. De är ganska diskreta av sig men ibland fladdrar det till av en lysande röd stjärt bland syrenbuskarna eller runt stenmuren. Ganska sent, i skymningen, kommer de gärna till min uteplats och letar i alla skrymslen bland trädgårdsmöblerna efter dagens sista måltid.


Skönt att sträcka lite på sig ibland!


I den sköna morgonsolens glans, kan man unna sig att sitta stilla någon minut.


De synar växterna i alla mina krukor och hjälper mig att hålla rent från frossande larver och festande bladlöss. Under flera år har jag också haft besök av svarta rödstjärtungar men i år har jag inte sett till någon (ännu).





2 kommentarer:

  1. Du har ett så härligt förhållande till alla dina trägårdfåglar !
    Fina bilder

    SvaraRadera
  2. Tänk vad roligt det är med "våra små vänner" :-)
    Har nästan alltid kameran med mig ut när jag sitter och läser på altanen och ofta blir jag distraherad av fåglarna så att det inte blir så mycket läst haha.
    De senaste dagarna har det varit extra roligt, bl a besök av flera lövsångare, en fågel jag faktiskt aldrig sett tidigare.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera