tisdag 25 mars 2014

Trädgården full av fåglar







Det är helt onödigt att läsa eller lyssna till väderleksrapporterna. Det är bara att titta på fåglarnas beteende. Många fåglar som äter för allt vad de är värda innebär oväder på gång eller en kall natt. I går medan vindarna ökade i styrka gjorde jag ett snabbt överslag. Ungefär 300 fåglar mumsade på ända fram till kvällen då vindarna började gå över 20 sekundmeter. Bofinkar och grönsiskor dominerade men totalt räknade jag in 18 arter. Järnsparv och rödhake smög omkring under talgbollsbehållaren, gulsparvarna lyste som påskprydnader och steglitserna och domherrarna stod för det knallröda inslaget. Jag kan inte låta bli att smyga från fönster till fönster med kikaren. Det kan plötsligt dyka upp en tallsparv eller något annat spännande.
I måndags, den 24 mars, såg jag två sädesärlor utmed strandkanten. Rekordtidigt för min del.


1 kommentar: