söndag 10 februari 2013

En tur till Röda havet






Vi svängde ner till hamnen i Byxelkrok för att se om det fanns några spännande fåglar där. Jag hade sett en gråhäger där några dagar tidigare och ville se om den fanns kvar och en del änder brukar hålla till i de lugna vattnen i hamnbassängerna. Just i dag var det övervägande vigg där och den lilla flocken begav sig snabbt utåt när de fick se mig. Jag stod kvar en stund lite skymd av en sjöbod och snart kom ett av de modigaste paren tillbaka. Samtidigt upptäcker jag  att en av fiskebåtarna speglade sig i det blanka vattnet. Båten var rödmålad och syntes tydligt mot vattenytan. Precis då börjar viggparet simma mot den platsen, honan först och hanen efter. Jag håller nästan andan och väntar. Jo, de simmar rakt in i det röda vattnet och jag fick några roliga bilder. Ibland har man lite tur!

2 kommentarer:

  1. Så effektfullt det blev i det röda vattnet och viggarna är lite tuffa med sina tofsar.Har dock inte lyckats komma dom nära.
    PS.Fick både sett och fotat kungsfiskaren.Lycka!!!
    //Kicki

    SvaraRadera