fredag 27 juli 2012

Fåglarnas ö

Jag är så glad att en röd glada passerade

En något större spett

Även vanligare besökare är varmt välkomna

Ibland känner jag verkligen att jag bor på paradisön för alla fågelintresserade. Jag har knappt hämtat mig efter det snabba besöket av forsärlan vid min damm, när nästa, åtminstone för Öland lite ovanligare fågel dök upp. Vi satt ute och åt lunch när något rörde sig bland löven i asken alldeles bredvid matplatsen och plötsligt sitter en mindre hackspett på en gren. Mina försök att graciöst åla mig ner ur stolen och i skydd av bordet smyga in efter kameran misslyckades förstås. När jag kom ut med kameran beredd var den redan borta. Som lite plåster på såren flög det sedan en röd glada rakt över huset och då fick jag lite motljusbilder, som ändå visar den typiska silhuetten.

2 kommentarer:

  1. Ja, du bor verkligen i ett fågelparadis.
    Jag gläds åt gladan här hos mig nästan dagligen nu. Lyckas dock inte få några skarpa bilder.

    SvaraRadera
  2. Och jag som åker till Öland för att skåda fågel.... Här i Hällesåker har vi alltid ett häckande par på tomten. Men jag måste säga att det är mest på våren i trumtiden man mäekr dom. Dom tillhör verkligen doldisarna...

    SvaraRadera