torsdag 10 maj 2012

Gulsparvarna

Överallt sitter de och sjunger

Man kan inte vara på topp alla dagar

Överallt sitter de och övar på sin räkneramsa. Som gula smörklickar lyser de i buskar och träd, ivrigt upprepande tonerna från ett till sjuuuu. Ibland kommer de av sig någonstans mitt i och får börja om.  Det är så roligt att se gulsparvarna i farten igen. Under 50-talet strök de nästan med av det betade utsädet på våra åkrar, men nu ser de ut att ha återhämtat sig. Under vintern är de flitiga besökare vid fågelborden, eller rättare sagt under fågelborden, där de plockar nedfallna frön. I vintras upptäckte vi plötsligt en gulsparv där övre halvan var helt knallgul medan bakre halvan var normalfärgad. Den hade dessutom en blekt rosa näbb. Jag lyckades få en suddig bild på långt avstånd, som jag skickade ner till Ottenby och Göran Andersson. En "kycklingsparv", svarade han. En känd avvikelse i pigmenteringen hos gulsparvar.

Här sitter jag i egna tankar

Va, kommer det någon?


Jag har inte riktigt vaknat till

Nej men nu ser jag ju

Vad gör ni här i mitt revir????



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Härligt med fågelsången och alla unika melodier.
    Hoppas Gulsparvarna får en lyckad häckning i år och antalet mångdubblas :)
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Härliga bilder på dessa vackra fåglar. "Kycklingsparv", ja den var verkligen annorlunda kan jag tro och vållade en del huvudbry innan du fick svar. Sparven på andra bilden är verkligen inte på topp.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvaraRadera