söndag 4 mars 2012

Duvor i lagom mängd





Ett par vintrar i rad har jag haft ett turkduvepar som har hållit till i min trädgård. Så vackra fåglar, men när de satte igång med sina lockrop frampå vårkanten kan jag förstå att de tydligen har blivit lite av ett problem i vissa stadskärnor. De låter mera som småbarn i nöd än som en skönsjungande, uppvaktande trubadur. Den här vintern har jag inte sett till turkduvorna, men istället har jag haft ett litet gäng med ringduvor som har kommit regelbundet och ätit vid min fågelmatning. Jag bleknade lite och gjorde en snabb beräkning hur mina tillgångar skulle räcka till dubbelt så mycket fågelmat, när det vid ett tillfälle landade en betydligt större flock med duvor, men de var tydligen bara på genomresa här. Nu blir mina ringduvor vackrare och vackrare i färgerna för var dag och jag börjar höra deras rop bortifrån hagarna. Ett riktigt vårtecken!



1 kommentar:

  1. Hej!
    Ja, det är verkligen ett riktigt vårtecken när man hör ringduvorna.
    Ha en fin kväll!
    /Ingemar

    SvaraRadera