söndag 12 februari 2012

38 stenknäckar


En grönsiska störtlandar!

Så här ser vi dem oftast, några stycken i taget

Genom fönsterrutan och gamla vinterståndare blev det en suddig bild på minst 25 av stenknäckarna

Ett nästan exotiskt inslag bland våra fåglar är stenknäcken med sin papegojliknande näbb. Det är alltid roligt att se den vid fågelbordet, oftast några stycken men ibland har jag räknat ända upp till 12-13 färgglada fåglar. Häromdagen ramlade det plötsligt ner stenknäckar från alla håll och kanter. Under någon halvtimme var det den dominerande arten vid vår fågelmatning. Jag lyckades vid ett tillfälle räkna till 35 och då ropade maken från ett annat fönster: "Det är tre stycken här också!" Alltså minst 38 stenknäckar, säkert några till, gästade oss under en kort stund. Livet är fullt av upplevelser om man sätter sig vid fönstret och väntar!

1 kommentar:

  1. Jag har också mycket stenknäck i år, men inte så många som du. Näst efter bergfinkarna är det den som visar sig i flest antal hos mig. I helgen hade jag besök av en sparvhök. Den satt länge i äppelträdet och spanade. Alldeles tomt på småfåglar blev det, bara några koltrastar satt kvar och tryckte i schersminbusken.

    SvaraRadera